ویفر سیلیکون (Wafer Silicon)

ویفر سیلیکون (Wafer Silicon)

ویفر به تکه بسیار باریکی از یک ماده نیمه‌رسانا مانند بلور سیلیکون می‌گویند که درصد خلوص آن بسیار بالا و نزدیک به ۱۰ درصد است. ویفر سیلیکونی مولفه اصلی در تولید و ساخت مدارهای الکتریکی و چیپ است.

سیلیکون

ماده‌ای است از جنس کربن که بعد از اکسیژن، دومین عنصر از نظر میزان فراوانی در زمین است و به طور طبیعی قابل ترکیب نیست. سیلیکون به صورت ترکیب شده با اکسیژن در شن و اغلب سنگ‌ها وجود دارد که سیلیکا (در‌اکسید سیلیسیوم) نام دارد. اگر سیلیکون با عناصری دیگری مثل آهن، آلومینیوم یا پتاسیم ترکیب شود، سیلیکات ایجاد می‌شود. ترکیبات سیلیکونی در اتمسفر، آب‌های معدنی، بسیاری گیاهان و بدن برخی حیوانات وجود دارد.

ویفرسیلیکون

ماده اصلی در ساخت چیپ‌های کامپیوتری، ترانزیستورها، دیودهای سیلیکونی، دیگر مدارهای الکترونیکی و دستگاه‌های سوئیچینگ است چرا که ساختار اتمی آن، این عنصر را برای نیمه‌رسانا، ایده‌آل می‌کند. سیلیکون برای اینکه ویژگی‌های رسانا بودن خود را تغییر دهد معمولا با عناصری مثل بورون، فسفر و آرسنیک ترکیب می‌شود.

ویفر سیلیکون و یا قرص سیلیکون

در ریز ابزارهای الکترونیکی به صورت یک لایه کار می کند. به بیان بهتر و دقیق تر تراشه ها و قطعات دیگر درون این صفحه و یا روی آن قرار داده می شوند و فرایندهای مختلف بر روی آن ها انجام می شود. برای اطلاعات بیشتر خوب است بدانید که سیلیکون در طبیعت به صورت ترکیب شده با اکسیژن در شن و سنگ ها وجود دارد.

این ماده همچنین با عناصر دیگری نیز مانند آهن، آلومینیوم یا پتاسیم ترکیب می شود که در این صورت تشکیل سیلیکات می دهد. علاوه بر اینها ترکیبات حاوی سیلیکون در گیاهان، بدن بعضی از حیوانات، اتمسفر و آب های معدنی نیز وجود دارد. همان طور که گفتیم سیلیکون یک ماده نیمه رسانا است. لازم به ذکر است این ماده، این قابلیت را دارد که ویژگی رسانا بودن خود را تغییر دهد و می تواند با عناصری مثل بورون، فسفر و آرسنیک ترکیب شود.

بازهٔ قطر ویفرها به قرار زیر است:

  • ۲۵ mm یا ۱-اینچ
  • ۵۱ mm یا ۲-اینچ با ضخامت ۲۷۵ میکرومتر.
  • ۷۶ mm یا ۳-اینچ با ضخامت ۳۷۵ میکرومتر.
  • ۱۰۰ mm یا ۴-اینچ با ضخامت ۵۲۵ میکرومتر.
  • ۱۳۰ mm یا ۵-اینچ یا ۱۲۵ mm یا ۴٫۹-اینچ با ضخامت ۶۲۵ میکرومتر.
  • ۱۵۰ mm یا ۵٫۹-اینچ که بیشتر ۶-اینچ گفته می‌شود. با ضخامت ۶۷۵ میکرومتر.
  • ۲۰۰ mm یا ۷٫۹-اینچ که بیشتر ۸-اینچ گفته می‌شود. با ضخامت ۷۲۵ میکرومتر.
  • ۳۰۰ mm یا ۱۱٫۸-اینچ که بیشتر ۱۲-اینچ گفته می‌شود. با ضخامت ۷۷۵ میکرومتر.
  • ۴۵۰ mm یا ۱۸-اینچ با ضخامت ۹۲۵ میکرومتر (مورد انتظار)

https://sanat.ir/post/55890

دیدگاه‌ها 0

*
*

سه × پنج =