شمع ، glowplug

شمع گرمکن

یک شمع حرارت تابشی (به انگلیسی: glowplug) (و بنام‌های معادل چون glow plug یا glow-plug) یک دستگاه گرما دهنده می‌باشد، که برا کمک به شروع بکار موتورهای دیزلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در آب و هوای سرد، موتورهای دیزل دور بالابه علت جذب شدن گرمای ناشی از فشرده شدن دیزل در درون سیلندر به توسط بدنه و سرسیلندرمانع احتراق سوخت دیزل (که متکی به دریافت حرارت است) در داخل می‌شوند.
موتورهای احتراق داخلی (مجهز به محفظه اولیه در تزریق سوخت) از یک بخاری برقی کوچک در درون محفظه اولیه خود استفاده می‌کنند که شمع حرارتی نامیده می‌شوددر حالیکه شمع‌های حرارتی در موتورهای دارای ویژگی تزریق سوخت مستقیم(به انگلیسی: Direct injection) در درون محفظه احتراق خود از این ویژگی بهره می‌برند.شمع حرارتی یک تکه فلز مداد شکل است که از یک سیم پیچ در نوک خود برخوردار است.
این سیم پیچ هنگامی که توسط الکتریسیته تغذیه می‌گرددبه علت داشتن مقاوت الکتریکی گرم شده و شروع به انتشار نور مرئی می‌کند از این رو به آن شمع تابشی می‌گویند. تأثیر و عملکرد این وسیله بسیار شبیه توستر است. سوخت اسپری شده بتوسط انژکتور مستقیماً به نوک داغ شمع حرارتی برخورد کرده و به درون محفظه حد مرگ بالایی سیلندر وارد می‌شود. این وسیله سوخت را قادر می‌سازد تا حتی هنگامی که موتور به اندازه عملکرد عادی خود گرم نشده احتراق نمایید. این وسیله مدت زمان مورد نیاز جهت استارت خوردن موتور دیزل را کاهش می‌دهد.

کاربرد شمع  چیست ؟

کاربرد شمع موتور اشتعال و بهتر است بگوییم , ایجاد انفجار است . همانطور که می دانید موتور ماشین وقتی شروع به کار می افتد که سوخت موجود در آن آتش گرفته و منفجر شود اما یعنی چه ؟

پس کار شمع چیست ؟

وقتی به خودرو بنزین می زنید و سپس استارت می زنید ,سوخت به وسیله مکش و یا پمپ سوخت موجود در سیستم انتقال سوخت در خودرو وارد موتور می شود .
در این هنگام پیستون با چرخش اولیه فلایویل که در اصل استارت آن را می چرخاند بالا آمده و سوخت تزریق شده را به شدت متراکم می کند در این حالت شمع که در سرسیلندر قرار دارد و در بنزین متراکم شده کاملا غرق شده است , یک جرقه می زند . این جرقه باعث می شود تا بنزین به شدت متراکم شده منفجر شده و پیستون را به سمت پایین سریعا هل دهد , که نتیجه آن می شود به حرکت در آمدن فلایویل و میل لنگ و در نتیجه موتور به کار می افتد .پس شمع نقش ایجاد انفجار و اشتعال را در موتور دارد .
شمع گرمکن

شمع گرمکن

سیستم برق رسانی به شمع ماشین چگونه است ؟

پیشتر ها سیستم برق رسانی به سر لاک شمع ها را وسیله ای به نام چکش برق انجام می داد . یعنی وقتی این چکش برق شروع به حرکت می کرد برق را به صورت 45 درجه ای و در 4 جهت به سر وایر ها رسانده و برق از وایر به شمع موتور منتقل می شد . در این حالت برق به سر پلاتین رسیده و کار انجام می شد, اما الان اینگونه نیست و به وسیله مگنت اینکار تقسیم برق انجام می شود که نتیجه آن حذف دلکو و دیگر قطعات بوده و عمر بسیار زیادی هم دارد و شما را به اصطلاح دچار دردسر نمی کند.
شمع گرمکن

شمع گرمکن

انواع شمع خودرو چیست ؟

شمع های بسیار زیادی در بحث خودرو وجود دارد که یکی از مهمترین آنها بحث تفاوت میان پلاتین های این شمع ها با هم است .
برای مثال مهم ترین بحث در این خصوص است که شمع چند پلاتینه است ؟
شاید بار ها شنیده باشید که مکانیک می گوید : ” دو پلاتینه بهتر است ” . اما این تعداد پلاتین چگونه در روند اشتعال تاثیر می گذارد ؟ تک و دو و چهار پلاتینه , مدل شمع های بازار خودرو می باشد . وقتی سوخت متراکم می شود , در شمع تک پلاتینه فقط در یک جهت جرقه زده میشود و همین باعث می شود تا جبهه آتش در سوخت از یک طرف شروع شده و تمامی قسمت ها را در بر بگیرد . در شمع 2 پلاتینه این جرقه در 2 ناحیه زده شده و باعث می شود خام سوزی کمتر و جبهه تولید آتش بسیار زیاد شود . در این حالت اتفاقی که می افتد این است که سرعت انفجار 2 برابر می شود . و در شمع های 4 پلاتینه که در خودرو های بسیار قدرتمند مانند پورش و بی ام دبلیو و شیرون و ویرون استفاده می شود ، سرعت اشتعال را 4 برابر کرده و خام سوزی را به صفر می رساند . هرچند که بسیار گرانتر است .
شمع گرمکن

شمع گرمکن

بهترین شمع موتور چیست ؟

همانطور که اشاره شد , بهترین شمع برای خودرو شمع چهار پلاتینه است
هرچند که قیمت بسیار زیادی داشته و در بازار های عادی و معمولی نمی توان آنرا پیدا کرد .
شمع 2 پلاتینه از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه و بهتر از تک پلاتینه است .
از این جهت 2 پلاتینه بهترین انتخاب است
شمع گرمکن

شمع گرمکن

در موتور های دیزلی هم شمع موتور به کار می رود ؟

موتور های دیزلی که خود سوخت نقش شمع را ایجاد می کند , شمع کاربردی ندارد .شاید بپرسید یعنی چه که شمع نیاز نیست . بگذارید توضیح مختصری بدهیم و شما را با پیشنهاد مقاله به بررسی تخصصی این مقاله ببریم .
اما به صورت خلاصه باید بگوییم : در موتور های دیزلی , پیشتون بالا آمده و هوای داخل سیلندر را به شدت متراکم می کند در این حالت سوخت در هوای متراکم و داغ شده پاشش شده و به سرعت منفجر می شود . این پاشش به وسیله انژکتور صورت می گیرد و نیازی به سوپاپ سوخت نمی باشد .
پس در این موتور نیازی به این قطعه نیست .
شمع گرمکن

شمع گرمکن

در موتور های برقی شمع وجود دارد ؟

اصولا شمع در موتور هایی قرار می گیرد که سیلندر و سوختی داشته باشد حتی موتور های دیزلی که نیازی به شمع جرقه زن ندارند شمع گرمکن دارند اما در موتور های برقی و هیبریدی که نه سیلندری هست و نه سوختی , خیر نیازی به شمع نیست . شمع ها در این موتور هیچ نقشی نداشته و اصلا وجود ندارند .
شمع گرمکن

شمع گرمکن

در موتور های احتراق خارجی شمع وجود دارد ؟

سازکار موتور های احتراق خارجی به این گونه است که شما وقتی مباحث فنی را در این موضوع بررسی می کنید و عملکرد موتور های دیزلی را بسیار شبیه به این موتور های می دانید اما یکی نیستند . موتور های احتراق خارجی به موتور های جت های جنگنده و هواپیما ها مربوط بوده و سازکار آن بسیار متفاوت است .
در ” موتور های احتراق خارجی “ در ابتدا هوای آزاد به موتور رفته و به وسیله یک کمپرسور بسیار سریع , هوای خنک به شدت داغ می شود . در این هنگام سوخت به سرعت در هوای داغ و متراکم شده پاشش شده و باعث انفجار می شود . پس شمع موتور نیز در این موتور های بی اثر بوده و استفاده نمی شود .
شمع گرمکن

شمع گرمکن

اگر در شمع موتور خراب شود چه اتفاقی می افتد ؟

در صورتی که شمع در موتور ماشین خراب شود و برق رسانی نکند، اگر تمامی شمع ها کار نکنند موتور راه نمی افتدو سوخت در سیلندر ها پر می شود بی آنکه منفجر شود .اما اگر یک شمع ماشین خراب شود موتور بسیار ضعیف کار کرده و باعث خام سوزی و مصرف بیشتر سوخت می شود . پس بسیار مراقب شمع ها باشید .
شمع گرمکن

شمع گرمکن

اگر شمع ماشین بشکند چه می شود و عمر آنها چقدر است ؟

اگر شمع موتور بشکند , پلاتین های آن در سیلندر ریخته و باعث تراشیدگی در سیلندر و یا خرابی در پیستون می شود . در این حالت موتور پرش های سنگینی داشته و حتی بر روی کمک فنر ها هم تاثیر می گذارد . ( شاید فکر کنید امکان و ربط ندارد اما می تواند حتی در عمر منیفولد اگزوز هم تاثیر داشته باشد ) . در این حالت باید علاوه بر شمع ها , قطعات موتور مانند پیستون و سیلندر ها نیز تعویض گردند . عمر شمع ها حدودا 1 سال است حال آنکه با طرز استفاده می تواند 3 سال و یا 5 ماه عمر داشته باشد .در هر صورت عمر استاندارد شمع ها حدودا 1 سال می باشد .

 

دیدگاه‌ها 0

*
*

4 × 1 =